torsdag 24 maj 2018

Billingeracet mtb 37km

Tjingeling!
Nu är jag här tillbaka framför tangentbordet igen. Ursäkta att det tog sån tid från förra inlägget, ska försöka bli bättre på att skriva oftare. Det får bli mitt Junilöfte. Vadå har du aldrig hört om det årliga Junilöftet? Nu har du det.

Direkt efter skolan på fredag så stack jag och pappa hemifrån, blev en bilresa på drygt 4,30h vilket inte va för illa men fortfarande jobbigt. Man har ju blivit bortskämt med alla tävlingar runtom Stockholm nu på våren. När de riktiga tävlingarna drar igång så kan de ju ibland bli resor på runt 6 timmar i bilen vilket inte är så jäkla roligt. Sm i XCO och XCE går uppe i Östersund, cirka 8 timmars bilresa hemifrån. Aj den kommer göra ont.

Aja hursomhelst så kom vi fram kl 18 och kunde då provköra banan lite, va tyvärr inte riktigt färdig bandat så va en gnutta förivrande hur man skulle köra men vi kunde ändå hitta varvningen, en del av banan och startbacken som jag körde igenom någon gång. De hade gjort om lite från förra året, tidigare år så svängde vi vänster från vägen in till skogen men iår så hade de gjort/byggt om skogssektionen av startbacken så att den var brantare och längre. Det faktum att det hade regnat så att det typ inte fanns något fäste alls hjälpte faktiskt inte tro det eller ej. Sen att vi även va några 100-tals anmälda så ställde jag in mig på att springa några meter, inte roligt att göra på en cykeltävling men men.

Vi åt vår middag, sov förvånansvärt bra, gick upp och förberedde allt och sen rullade vi ner till start och mål området.

Vi körde upp för halva startbacken 2 gånger för att reka starten och värma upp. Men då fållorna öppnade cirka 30 minuter innan starten så va vi tvungna att hetsa lite där för att inte hamna för lång bak i fållorna. Långlopp som Billingeracet har ett system med fållorna så att du startar med de som fått samma tid som dig på senaste långloppen, förutom de tävlingsklasser som kör de kortare loppen i.e oss. som alltid står i fålla 3. Detta innebär onödigt många omkörningar i första backen tyvärr.

Så där stog vi i cirka 30 minuter och inväntade starten, hade lyckat komma in på första startledet så det kändes bra. Hade nu alltså alla mina konkurrenter bakom mig vilket ger mig mycket kontroll, trodde jag iallafall. När vi står där och väntar så får vi höra att vi måste köra lugnt första 500 metrarna då det bildats 2st trattar, en när vi skulle ut från fållorna och ut på vägen och ett vägarbete där vi bara fick/kunde köra cirka 1 bil i bredd.

Bilden tagen efter halva startbacken av Cykelkanalen

Starten gick och allt kändes bra, lite irriterande att va tvungen att vänta i någon minut bakom alla de 100-tals andra cyklister som också va tvungna att vänta p.g.a tratten i starten, bara för att köra om alla någon minut senare. När vi svängde höger upp på en större väg (fortfarande innan andra tratten) så ser jag att Hugo Lennartsson (P15-16) kör upp på trottoaren och avancerar upp som fan, visst jag hade också kunnat göra det men man får egentligen inte göra det. Där ska publiken stå inte cyklister, irriterande men kunde inte göra något åt det.
Efter tratten så va det fullt ös medvetslös, typ, hade bestämt mig för att inte gå ut för hårt då jag förra året verkligen verkligen väggade efter första backen. Så försökte hålla mig inom ett hyfsat avstånd från Hugo Lennartsson.

Efter startbacken så kom ett lite tekniskt parti där jag gjorde några onödiga missar och tappade lite mycket på Hugo Lennartsson så han kom iväg med en snabb klunga medans jag bakom var tvungen att anföra våran klunga för att försöka komma ikapp vilket vi spoiler alert inte gjorde. 

Efter en grussträcka på ungefär 3 km som jag va väldigt aktiv med bl.a 500 watt i 30 sek, 275 watt i 3 min och 300 watt i 2 min så va jag väldigt sliten efter den sträckan och rullade bara med min klunga.



Finns tyvärr inte riktigt mycket mer att skriva om. Rullade bara med i min klunga och hoppades på att Hugo skulle släppa den snabba klungan framför, som vi kunde se ibland. Vilket han aldrig gjorde. Hatten av till honom.  Gjorde ett sista försök i en lång backe och snittade 270 watt i 9 minuter. Wattmätaren slutade funka de sista 12 minutrarna.



Jag körde in på 1.36.35h vilket va en hyfsat bra tid om jag får säga det själv. 35,76 km,                   533 höjdmeter. Vilket resulterade i en 2a plats. Stravan finner du här

Tack för att ni tog er tiden att läsa mitt inlägg, ha en fortsatt trevlig dag!


Återigen så är alla bilderna tagna av Cykelkanalen utöver podiumbilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar