måndag 7 maj 2018

Lidingöloppet mtb 23km 2018

Nu va det dags för årets Lidingölopp mtb, en SKIT rolig bana som typ enbart bestod av grusvägar/motionsspår. En riktigt snabb bana med andra ord.
Eller den kändes riktigt snabb iallafall men då det va hyfsat många backar så sänktes genomsnittsfarten till ynka 27km/h. Vi körde nog oftast runt 40km/h.
22km och 275 höjdmeter är ju ändå respektabelt.



Snackade ihop mig lite innan starten med Joel om att köra ett högt tempo redan från början för att splittra klungan, när vi fick höra att det inte blev någon masterstart (D.v.s bakom en bil) så blev det bara ännu hetsigare och vi kunde använda startbacken som hjälp.
Förra året så släppte de oss några hundra meter innan man skulle svänga vänster in på cykelvägen men när vi kom dit iår hade vi redan maxat i någon kilometer så fältet var redan hyfsat utspritt.



Vi körde från start till den svängen på 2.23 min, snittade 350watt med 30 sekunder på 700 watt så när vi svängde in på cykelvägen så va benen "hyfsat" grillade. Eliten körde samma sträcka på 2.16 så vi va inte direkt långsamma.

Vid det här laget så var klungan inte direkt splittrad, men några luckor började öppnas här och där så det va bara att tugga på och ta sina förningar.
De blev cirka 30 sekunder på 350-600 watt varje förning.

Efter cirka 3km så hade vi bildat en grupp på 5 personer.
Jag, Joel, Hampus, Patrik bergman och Theodor antman.
Vi tuggade på i några kilometer innan Hampus va tvungen att släppa.
Även Theodor släppte cirka 4km senare.

Så nu var det bara jag, Joel och Patrik kvar.


Vi samarbetade bra inom gruppen och alla tog sina vändor. Någon missade en vända ibland och någon körde lite för länge men vi funkade bra och utökade vårt avstånd till närmaste gubbe, vilket va Theodor på cirka 1,30 minuter bak.

Tempot va högt men jag kände att benen svarade bra och jag hängde med utan några problem.
När man jämför våra Strava tider med vinnaren i elit Emil Lindgren som låg i täten hela deras race så var vi oftast lika snabba om inte någon sekund långsammare.

efter 13 km så får jag langning av pappa, en vanlig vattenflaska vilket va välbehövligt, va ju nämligen supervarmt. Ok, det va ca 14 grader men solen stekte verkligen på bra.

Med cirka 5km kvar så slutade Joel ta förningar vilket inte riktigt spelade någon roll då vi hade ett så stort avstånd så vi va garanterade att inte bli ikappåkta.

Med 3 km kvar så slutade alla ta förningar och tempot sänktes något.
Otroligt nog så gick dock Patrik upp och tog en sista förning den sista kilometern innan han började sakta ner, och när han saktar ner så ser jag att Joel försöker gå om på vänster sida, va alltså tvungen att attackera för att Joel inte skulle komma före mig.
Så där sitter jag alltså med 800m kvar och jag har attackerat, inte direkt vart jag ville vara men va bara att acceptera situationen och fortsätta köra.
Fick en lucka på kanske 10m men precis innan vi körde in på Lidingövallen så kör Joel om mig och vinsten va garanterat förlorad.
För att ens ha en chans att vinna måste man komma in på Lidingövallen först, och att jag skulle kunna spurta ikapp Joel va ju inte riktigt en möjlighet om man kan säga så.

Rullade över mållinjen på en fin andra plats.
Sen rullade jag och Joel av och snackade lite med alla andra, bland annat Fabian och Kajsa som var där. De körde inte då de bägge va förkylda men roligt att de va där ändå!



När vi står där och kollar på allas prisceremonier så ser vi hur alla vinnare får de här rejäla pjäserna Fazer choklad, en sån där 2kg förpackning som man kan vinna på Gröna lund, oturligt nog för Joel så fick vinnarna i P/F15-16 bara en goodiebag med schampo och tvål. Den är seg.

Vann även en startplats till Lidingöloppet löpartävlingen vilket blir intressant...

Stravan finns här

Tack för att ni läste, adios!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar