tisdag 15 maj 2018

Vårgårda SWE-CUP 2018

Nu va det dags för Vårgårda Swe cupen, blev 10a på Klippingeracet för några veckor sen så vet att jag hade ett bra resultat inom mig.
Men även om jag hade en topp 10 placering i bagaget så var jag fortfarande nervös och psyket fanns inte riktigt där. Då börjar ju såklart ursäkterna och hjärnspökena att komma.
Jag hade kört Billingeracet dagen innan så var sliten ifrån det, banan hade många höjdmeter så tanken om att jag skulle köra dåligt och bli frånåkt förstärktes bara och när jag kom 10a på förra Swe cupen så va det bara 1 minut bak till 15e platsen så det var väldigt tight.
Det faktum att det var en Swe cup med internationellt motstånd hjälpte ju inte direkt. (Kan man kalla det internationellt motstånd om det var 1 eller 2st norrmän med!?)

Aja hursomhelst så kom vi till tävlingsområdet kl 18 på lördagen efter att ha tävlat klart Billingeracet, vilket va 1,48 timme av lidande så va man liiite trött. Men men, bara att kötta på och när jag faktiskt kommit igång så kändes benen hyfsat bra ändå.
Rullade ett varv med Pappa, några varv själv och sen gasade jag och Hampus på någorlunda ett sista varv. Hängde med honom bra utan att kollapsa vilket alltid är positivt.

 bilden tagen av Markus lidevi

Vi åkte sedan till hotellet där vi käkade middag och packade upp alla våra grejer innan vi begav oss till den lokala Ica butiken för att införskaffa oss lite söndagsmys.
Efter en god natts sömn och en fin hotellfrukost så begav vi oss mot tävlingsområdet runt kl 10.

När vi kom fram så hämtade vi ut nummerlapparna och körde ytterligare några varv på banan, bl.a med Kajsa och Joel. Benen kändes förvånansvärt bra med tanke på gårdagens insats.
Sen kom väntan. Vi skulle starta 16.40 så nu var det 5 timmar då vi inte hade något att göra. Det faktumet att jag inte hade någon mobildata kvar och att det inte fanns något wifi på tävlingsområdet hjälpte inte.

Efter en bra uppvärming och en massa väntan så blev klockan till sist 16.25 tro det eller ej och de släppte in oss i fållan. Ställde mig först i andra raden men skulle tydligen stå i första då 2 personer inte va där. Nice. Så där står jag i första startledet med alla förutsättningar för att lyckas.

Bilden tagen av Markus lidevi


Efter ytterligare lite uppvärmning till fots denna gång och lite skitsnack så gick starten. Kände mig förvånansvärt bra och tappade inte alls mycket på täten i första backen.
Det bildades snabbt en tät med Joel, Sebastian fagerberg, Samuel örnborg, Casper johansson, Viktor  Lindquist, en norsk grabb och några andra snabba grabbar. De var totalt 9st i den klungan och jag låg först i vår andra klunga. Efter startloopen så var vi cirka 10-15 sekunder efter täten beroende på vem du ränkar med.
Hade då snittat 550 watt i en minut på startbacken och 950 watt i 10 sekunder i starten så var hyfsat trött när vi efter ytterligare grusväg kom in för varvning.

Men körde på och höll mitt eget tempo. Efter cirka halva första varvet så hade typ 2 eller 3 personer kört om mig så låg du och fightades om 12e platsen.
Kör mitt första varv superbt och hänger med bra, kommer ikapp och kör om Joel och Sebastian fagerberg som hade kroknat av att försöka hänga med täten, de tar mig varje dag i veckan, förutom igår.
Kommer även ifatt och om de två som körde om mig innan, så nu ligger jag alltså på en 8e plats, vilket inte är snopet med tanke på de 50 startande och tufft motstånd.
Ser att Casper johansson också hade släppt täten, han hade väldigt svårt i backarna och såg väldigt trött ut, men han är kanske 195 och väger nog lika mycket som mig och alla andra grabbar på 170-180cm tillsammans om jag kan säga så. (Asså skoja, han är inte överviktig) Så såklart kommer han ha det svårt på en bana med många höjdmeter.

Ligger cirka 30 sekunder efter honom men tar in hela tiden. Detta pågår hela varv 2 och halva sista varvet.  Jag tycker själv att jag körde bra och jag jag inte gick ut för hårt utan körde mitt eget race.
Sen på den näst sista uppförsbacken så kommer jag äntligen om honom!


Kör lugnt ner för de 3 droppen men på den högersvängen som va efter (samma som på bilden) så försöker Casper komma om mig på min höger, va då tvungen att inte bromsa in för att inte släppa förbi honom och då kommer jag med en sån fart att jag kör in i banden, vilket va lite surt. Men kommer upp snabbt och förlorar bara typ 10-15 sekunder till honom. Men tyvärr va det lite för mycket och orkade inte ta tillbaka dem på den sista backen utan rullar imål med målet att hålla undan från Sebastian som låg bakom mig.
Kommer in på 48.17 minuter, 16 sekunder efter Casper och 3,41 efter dagens vinnare Viktor lindquist. Så det blev en 8e plats, fan va bra.




Tack för att du läst!
Ska försöka skriva klart blogginläggen om Gävle ungdomscup och Billingeracet där jag (Spoiler) kom 2a på båda tävlingarna.

Stravan hittar du här och fullständiga resultat hittar du  här





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar