måndag 30 april 2018

Klippingeracet Swe-cup #1

Godag godag.

Idag va den stora dagen, efter 7 månaders vinterträning så var det dags att mäta sig mot Sveriges bästa P15-16 killar.

Visst, har kört 3 tävlingar iår men det har varit Km, Keps och en TT, så idag va första riktiga tävlingen. Så självklart var jag nervös, första tävlingen varje år är alltid ett stort frågetecken. Hur har allas vinterträning gått? Vilka har nya och snabbare cyklar? Vilka kommer jag tävla mot iår? Frågorna är lika många som vi var deltagare, d.v.s cirka 45st.
Vi P15-16 va den största klassen iår så deltagare att tävla mot fanns det gott om.

Ställde väckarklockan på kl 6.30 för att hinna med banträningen 7.30 vilket va lite segt, hade gärna vaknat lite senare då vår start gick 11.26 men ville verkligen få in mer träning på banan så det va bara att bita i det sura äpplet. Fick ändå cirka 8 timmars god sömn så det gick ingen nöd på mig inte.

Vaknade och traskade ner till frukosten som blev mackor, flingor, ett gäng kakor och ett glas oboy, alltid nice med hotellfrukostar.
Rullade upp till tävlingsområdet med Olle som skulle tävla P13-14 kl 9. Fick in ett par varv i ett lugnt tempo bara för gneta in rätt spårval ännu mera.
Bestämde mig dock för att inte köra A droppet på tävlingen då jag inte va tillräckligt säker på den. Visst jag kanske förlorade 1-2 sekunder per varv fast om jag hade kraschat hade jag förlorat betydligt mer än det.
 För övrigt så körde jag nästan alla A spår utöver en stenkista som jag skippade då jag förlorade mer tid på den än på B-spåret.
Tvättade av cykeln i cykeltvätten och rullade sedan tillbaka till hotellet för att invänta starten.

Satt i rummet och käkade chips och tittade Youtube, livet va på topp men nerverna började stiga.
Tog fram allt jag behövde till tävlingen och satte på mig kläderna.
Packade ihop allting i påsar och väskor och rullade sen upp till tävlingsområdet.

Schemat såg ut som följande. 10.20-11.10 testkörning av banan och 11.15 va det upprop till starten. Så hade 50 minuter på mig att klämma in ytterligare ett testvarv och sen värma upp.
 Efter 10 minuters försening så rullade jag, Hampus och Gustav igenom de svårare partierna, ingen behövde nog träna på backarna som inte alls var svåra utan vi körde igenom de tekniska partierna.
Sen satte jag mig på rullen i 25 minuter och körde min uppvärmning i lugn och ro.



Kl 11.25 släppte de in oss i fållorna, så satt på / vid sidan av rullarna i 35 minuter istället för 25 vilket kanske inte var helt optimalt.
Hade blivit seedad som nr 15, och om det är 8 i varje led så blir det ju en plats i andra startledet. Quick maths!



Starten gick och allt kändes bra. Hängde med täten i de första 2 kilometerna innan jag va tvungen att släppa, hade nog kunnat hänga med mera men ville inte vägga så tog det säkra kortet.
Insåg också att jag glömde stänga av lockouten så körde i princip med en stel gaffel i någon kilometer.



Hamnade i en klunga med Joel, Hampus, William högberg och en Almby IK.
Joel hade haft otur med seedningen och hamnade långt bak så han fick spendera väldigt mycket energi för att köra om alla andra och han var märkbart trött så han låg sist i klungan, härligt med lite variation för en gångs skull ;).

Allt kändes väldigt bra första varvet, utöver att Almby IK killen körde om oss några gånger i de tekniska partierna och satte sedan ett långsamt tempo men han var tvungen att släppa vår grupp mot slutet av första varvet.

När det kom till langning så var planen att pappa skulle langa en liten flaska vatten på varv 2 och att jag bara skulle ta en klunk ur en flaska på varv 3. Skulle inte få någon flaska på varv 1 men det glömde jag självklart bort och kastade flaskan så där fick jag köra ett varv utan flaska som den dummern jag är.

Andra varvet gick också bra, benen kändes bra men när Joel höjde tempot för att komma iväg från gruppen så va jag tvungen att släppa för att inte vägga. Hampus och William hängde dock med honom, något de fick betala för ett halvt varv senare.



Ut på 3e varvet så låg jag på en 12e plats med William och Hampus kanske 20-30 sekunder framför mig men jag såg hur trötta de var så jag höjer tempot och börjar komma ikapp dem.
Kör om William med kanske ett halvt varv kvar och kommer ikapp Hampus några 100m senare men då hade jag spenderat så mycket energi på att komma ifatt dem så jag va tvungen att lägga mig på hans rulle och ta det lite lugnt.
Med kanske 1km kvar så får Hampus punktering, han kunde fortfarande cykla normalt men släppte förbi mig ändå. Synd då jag gärna velat spurta mot honom...



Rullade över mållinjen på en 10e plats! En superbra placering som jag är väldigt nöjd över.
 Nu gäller det bara att avancera uppåt. Har som målsättning att starta SM i första startled så då behöver jag vara på en 8e plats i SWE-CUP totalen, något som inte verkar helt omöjligt efter idag.

Sen va det bara att vänta i några timmar på att pappas start skulle gå då jag skulle langa åt honom.
Efter pappas race så stack vi hem och olyckligtvis blev det ett stopp på Burger King för att inskaffa mig en rejäl Baconburgare något jag ansåg mig va värd.

Nu laddas det om inför Lidingöloppet och Hökarängens XC denna helg med KM, Gävle ungdomscup, Billingeracet och Vargårda SWE-CUP nästa vecka.

Ha det bra!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar