onsdag 25 april 2018

Årets första och enda Keps cup!

Tjngeling, hoppas ni alla mår bra och njuter av den Svenska högsommarn.

Årets första och enda Keps cup gick i söndags i Ursviks motionsspår, lite mer specifikt delar av Nick-spåret.

Har kört Nick spåret flera gånger, ett klassiskt spår som jag ofta kör under sommarn då den bara ligger 9km hemifrån.
Körde några varv i torsdags med Flockhart, vi körde ett varv för att få in tekniken och sedan två varv i "tävlingsfart" vilket va jobbigt värre.  Körde även 5 varv i fredags.
Inte var det bara jobbigt dock, självklart var det också super lerigt. Det fanns två partier som va värre än alla andra, ett av dem va några 400-500meter tjock lera i början av varvet och det andra ännu värre partiet var 100 pölar i slutet av varvet.
Där var det bara att köra igenom och inse att alla kläder, skor, hjälmar, cyklar etc kommer behövas saneras efteråt. Men men, vad gör man inte för att spara någon sekund eller två?



Jag vaknade kl 9 och plockade fram alla grejer, åt frukost, kollade cykeldelar online och allt annat vanligt innan jag cyklade hemifrån 9:45.
Kom fram till ursvik några 20 minuter senare.
När jag kom fram så lämnade jag väskan och drog ut på ett varv bara för att friska upp minnet på de olika spårvalen, bl.a två lite svårare partier. En backe som är hyfsat teknisk och en stenhäll som är rätt så brant.

Det första leriga 500 meters partiet lyste i sin frånvaro då de hade tagit bort det partiet, härligt. Tyvärr så var det värsta partiet kvar, de 100 metrarna som var dränkta i vattnet.

Kom tillbaka till startområdet där jag hämtade ut min nummerlapp och "klassade" upp mig till Senior istället för P15-16 och sen var det bara att invänta starten.

Ställde mig i första startled med de andra som också körde Senior. Det var alltså Jag, 3 från Länna sport CK, 2 CRT och en från ryskaposten racing. Såg lite roligt ut, jag var verkligen ute på hal is. En mycket längre tävling än vanligt med snabbare gubbar än vanligt, det kan bara gå åt ett håll. Fel.

Men det gäller att fortfarande ha humöret på topp. Bilden tagen av Åsa  Larsson

Starten gick och allt kändes bra. Klarade av båda tekniska partierna utan några problem.
Första varvet tog 12.15 minuter och jag rullade genom varvning med Hasse och Henrik Mård.
Va tvungen att släppa iväg Mård bröderna någon kilometer efter varvning för att inte vägga allt för hårt.
Varv 2 går också bra och kör in på 13.23.
Sen ut på varv 3 så kommer Per Kumlin ikapp, han är inte så startsnabb fast uthållig så lägger mig på hans rulle. På varv 3 så klarar jag första tekniska backen fast får det lite svårt vid toppen av stenhällen då jag inte han ta så mycket fart innan då det var en person som vi varvat framför mig.
3e varvet tog 13.41

Men efter 3 varv så börjar motorn att ge upp, vanliga tävlingar brukar bara gå hit för mig så dessa två extra varv var outforskat territorium.
Va tvungen att sakta ner lite så släppte Per efter halva varv 4. Finns inte så mycket mer att säga, körde varv 4 och 5 på 14.18 minuter. Den extra distansen va grymt jobbit och mycke längre än vad jag är van vid. Visst långloppstävlingar kan vara uppåt 2 timmar fast XC tävlingar som är mycket intensivare brukar inte vara längre än 45 minuter.

Rullade imål på totalt 1.07.55. En bra tid med tanke på den nya längden av tävling. Räkte till en 5e plats. Det va 6 minuter efter vinnaren Johan Possman.

Pratta lite skit med alla där och sen rullade jag hem.

Blev totalt 19 km, 437 höjdmeter, 231 watt i normalized power, 185bpm i genomsnittlig puls.
Strava finns här. (Bara tävlingen inte innan och efter)

Här kommer några flera bilder från tävlingen återigen tagna av Åsa Larsson




Tack och adjö!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar