lördag 21 april 2018

Täby KM #1

I Onsdags var det dags för första klubbmästerskappet

Kom hem någon gång runt 15, förberedde cykeln och alla grejer som behövdes. Satt och gjorde mest ingenting fram till kl 16 då vi skulle åka.  Det tar cirka 40 minuter att åka upp dit och sen ville vi hinna provköra banan några varv i lugn och ro innan starten gick kl 19.

Hade haft Nationella prov i Religion i skolan så att komma iväg och cykla va riktigt skönt, att få komma undan från allt pluggande, stress och religiöst påhitt och bara fokusera på att inte bli varvad av Joel. Härligt värre.

Körde runt 2 varv i ett lätt tempo med Olle. Banan var riktigt roligt, hyfsat teknisk ändå (Rötter och stenar men inga stora dropp eller liknande) det var nog mest tekniken som kom att avgöra resultatet då det inte riktigt finns några backar/långa sträckor att ta ut sig själv på. Visst det var ansträngande fast tekniken var nog fortfarande den mest avgörande faktorn.

Sen träffade vi Joel och Gustav och efter lite skitsnack så drog vi iväg på ett varv. Kan säga er att Joel nog tar hem det mesta iår. Han är riktigt stark och hans uppvärmning/lugnt varv var ändå  "rätt så" ansträngande. Varvet innan detta varv snittade jag 160 bpm i puls medans med Joel snittade jag 179 bpm, ouch. 179bpm är 88% av min max puls (202 bpm) så det gick snabbt, för mig i alla fall.

Körde ett till varv med Joel som var lite lugnare på 175bpm, det bör dock tilläggas att det är svårt att "ta det lugnt" på den här banan, nämnde ju innan att den inte var en ansträngande bana fast det finns många små backar/branter där man måste trycka på för att ens komma upp. Så där ljög jag för er.

Efter varvet tog vi det lugnt och snackade ännu lite skit innan starten. Med 5 minuter kvar till start gick vi och ställde oss i första startled. Hade nämligen planerat att köra Senior iår på Täby km för att få in lite längre tävlingar då Juniortävlingarna är längre. (än P15-16 som jag kör nu)
 5/6 varv istället för vanliga 3. På denna bana är det egentligen ingen skillnad då varvtiderna ligger på cirka 7.30 minuter under tävlingarna så Senior på denna bana hade blivit lika långt som vanliga tävlingar fast när varvtiderna närmar sig 10-12min så börjar det bli långt. För en XCO tävling.

Denna bild knäppte Staffan innan starten.

 Starten gick och utöver att det var lite trångt i första kurvan så gick allt bra. Bestämde mig redan innan vi kom hit för att ta det lugnt de första 3/5 varven så hamnade lite onödigt långt bak, 7e plats i "ledet" när vi kom in i skogen men allt kändes bra och jag hade mycket energi kvar.
 Hängde med täten hyfsat lätt utan att gå in i det röda.
Första minuten snittade jag 175 bpm i puls och 370 watt (Egentligen lite högre då vi inte trampade rätt så ofta.
Men efter 500 meter känner jag hur jag glider runt ovanligt mycket på bakhjulen, stenar slår igenom och träffar nästan fälgen så stannar och känner på lufttrycket. Känns ovanligt lågt men inte punka. Så fortsätter.
Men 400 meter senare så känns cykeln helt okörbar så stannar återigen för att känna på däcktrycket. Alldeles för lågt, Vet inte vad som hände men tror att jag måste burpat däcket för hjulet förlorade inget mer däcktryck efter det där. Eller något knas med tubeless setupen.

Var tvungen att springa med cykeln i ett halvt varv för att byta hjul. Segt. Fick hjälpa till att sätta på en avhoppad kedja och leka mekaniker vilket var kul, härligt att hjälpa andra tävlande.

Sprang runt ett varv på 17:20 minuter. Ajajaj. Sen när jag kom till start och målområdet var jag tvungen att byta hjul.
Hade tagit med träningshjulen ifall något sånt här skulle hända men hade självklart glömt att ta fram dem ur bilen. Bra jobbat William, verkligen. Så var tvungen att springa 200 meter i cykelskor (Vilket för övrigt såg för djävligt ut) till bilen. Låsa upp bilen, ta ut hjulet ur hjulväskan och sedan springa tillbaka 200 meter i cykelskor (vilket fortfarande såg för djävligt ut) Man ska inte springa i cykelskor. Tur att man hade mtb skor och inte landsvägs skor, det hade vart jobbigt.

Satte på reservbakhjulet och körde iväg igen, nu hade jag tappat så mycket tid så just nu handlade det bara om att få ett bra träningspass.

Hinner köra kanske 1500 meter denna gång innan framhjulet börjar spruta gucka ur sig. Hade inte kört på något vasst så vet inte vad som hände här. Var bara att rulla imål och traska hemmåt.

Så första Km kan sammanfattas som Höga ambitioner som dubbelpunktering satte stopp för.

Gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar