söndag 25 februari 2018

Romme Alpin

Sådärja, årliga vinteridrottsdagen avklarad.
Varje år brukar vi åka med skolan till Romme över en dag. Romme ligger nära Borlänge vilket är cirka 3 timmars bilresa från skolan. Inte så nice. Men men.
Avresa från skolan 6.20 innebär tidigt morgon. 5.00 för att vara exakt.
Jag finner personligen inte tidiga morgnar särskilt jobbiga då jag är en morgonperson så att gå upp "tidigt" var inte så slitande som det förmodligen var för de andra.

Jag har cyklat till skolan varje dag sedan 5:an (missat att cykla 2 gånger) så inget nytt när det kommer till den fronten. Kändes riktigt skönt att kunna cykla till skolan på 10 minuter jämfört med alla andra som var tvungna att få skjuts av sina föräldrar och sitta i bilköer.
Ni kan nog föreställa er att när cirka 300 elever ska få skjuts och bli avlämnade cirka 10 meter ifrån bussarna så kommer det bli köer. Speciellt när halva vägen tas upp av bussarna som vi ska åka i.
Varenda sidogata var helt smockfull med dyra bilar, lata barn och curlingföräldrar så det heter duga.

När vi väl kommit fram så var det bara att ställa sig i kön och invänta sina hyrskidor.
Att stå i skidkön plus lite annat käbbel gjorde att vi kom ut i backen cirka 1 timme efter vi kommit fram, inte helt optimalt med tanke på att vi nu hade cirka 5 timmar kvar tills vi skulle samlas igen för hemfärd.

Vi körde några lättare gröna och röda åk till att börja med,  Men att bara köra ner för backen blev tråkigt rättså snabbt, så jag och Julia bestämde oss för att köra lite off piste istället. Ok det kanske inte var helt off piste med tanke på att det var ett uppkört spår men jag tycker ändå det var nära nog.

Efter att ha kört off piste ett litet tag så åkte vi några vanliga gröna och röda backar innan det var dags för lunch.
Jag tog en hamburgare med pommes och alla andra tog spaghetti med köttfärssås. Har ingen bild på burgaren men förställ dig bara en sunkig McDonalds burgare så får du något liknande till vad jag åt.

Efter lunchen körde vi återigen några vanliga åk och jag åkte några svarta backar.
Lite utanför min komfort-zone men man måste pusha sig. Det fanns några hyfsat branta backar som jag ändå kunde ploga mig nerför.

Sen efter 5 timmars skidåkning var det bara att lämna tillbaka hyrskidorna och sedan sätta sig i bussen och invänta hemresan.
Hade planerat att plugga någon timme men gissa om det blev av? Om du gissade absolut inte så är du korrekt.
När vi kom tillbaka till skolan så var det bara att cykla hem, inga konstigheter. Härligt att kunna cykla hem och få uppleva ett kort litet lugn och ro för sig själv. Återigen så skulle alla föräldrar hämta upp sin lilla älskling vilket såklart ledde till ett trafikstopp delux v.2

Lämnar er alla med mina proffsbilder tagna från min Iphone. Tack och adjö.




 Jag såg Head skidor, hjälmar och pjäxor överallt. Inte så konstigt med tanke på deras kvalitativa skidprudukter och breda sortiment.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar