onsdag 28 februari 2018

Gran Canaria 2018 dag 1

Tjo
Hoppas ni alla mår bra och att ni fått en bra start på veckan.

Idag stog cirka 5 000 höjdmeter och 136 km cykling i bergen på schemat. Ett för övrigt fullspäckat schema närmaste veckan.
Väderprognosen för idag såg lite skakig ut med regnskurar runt kl 16 men inte tänkte vi böja oss efter vad moder jord har planerat, nej nej verkligen inte. (Spoiler: vi borde ha gjort det)

Väckning kl 8 för att äta frukost och förbereda alla kläder och grejer som skulle behövas.
Kl 9 gick avfärden ifrån hotellet till Free-motion där vi hyrde cyklarna. Kanske lite överdramatiserat, Free-motion ligger knappa 50m ifrån hotellet.
Tog oss kanske 45 minuter att få cyklarna och så fixade vi lite inställningar och annat i 15 minuter.
Men kl 10.00 den 27 februari 2018 lämnade skeppet hamn och vi satte segel mot en massa höjdmeter.



Den första timmen var hyfsat platt med bara 300 höjdmeter men sedan så började klättringen. 
Jag satte eget tempo och höll då 180bpm i 50min. Efter de 50 minuterna så svängde vi in på en riktigt misssköt väg, underlaget var inte av de finare jag cyklat på.  Vi fortsatte på den vägen i en timme innan asfalten blev bra igen. 
Den totala klättringen blev på 3,30h och jag snittade 170bpm (!)
Så tillsist efter 63km cyklande och 5timmar så kom vi fram till Pozo de las Nieves, Gran Canarias högsta punkt på cirka 2000möh, utsikten hade varit så jäkla fin om det inte varit för den tjocka dimman eller det faktumet att vi uppe bland molnen.




Enligt den planerade Garminrutten så skulle vi kört raka vägen hem därifrån (cirka 35km) men tydligen så var vägen jag använt vid planeringen för mountainbikes, (läs riktig stökig och dålig väg) så vi var tvugna att vända om och köra raka vägen tillbaka. 
Det blev riktigt jäkla kallt att köra i 30km/h 2000möh i 5grader Celsius så frös som satan i cirka 1 timme innan vi kom under molnen igen (cirka 1000möh). Som tur var fanns det en resturang med en varm choklad som hade mitt namn skrivit på den, inte helt fel.

Glömde att nämna att vi skippade en del av den planerade turen p.g.a vädret. 
(30km och 2000höjdmeter extra.)

När vi kom hem visade garminen 127km, 6.40h och 2800 höjdmeter. En väll godkänd första dag.
Strava turen hittar du Här

I skrivande stund sitter jag och avnjuter min 4de skål Coco pops och försöker återhämta mig så bra som möjligt tills imorgon. Ses då!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar