tisdag 27 mars 2018

Gran Canaria dag 5

Dags att trycka ut det sista.

Tjingeling.
 Hoppas ni alla mår bra och att ni tränat bra inför säsongen som komma skall.

Dag 5 var tyvärr den sista fulla dagen på Gran Canaria. Vi skulle hinna med en liten tur dagen efter men det skulle bara vara i några timmar. Därför så bestämde vi oss för att köra lite backintervaller, vilket aldrig är helt fel i 25 graders värme med långa backar jämfört med Sveriges "toppar" på 70 höjdmeter.

Vi rullade iväg kl 11 efter en ordentlig frukost på kanske 1500-2000 kalorier, härligt med mat, mycket mat. Vi cyklade de 15 kilometerna ut till backen i ett lugnt tempo. 



Backen heter Ayagaures och är 3.7 km lång. ca 170 höjdmeter och tar runt 15 minuter beroende på tempo.
Backen börjar med 6 st serpentiner följt av en liten nerförsbacke i några 40-50 sekunder. Vilket gör att den står ut som en hyfsat unik klättring, den är inte bara rakt upp i en "rak" linje som de flesta backar utan innehåller först ett gäng serpentiner, en hyfsat lång nerförsbacke följt av den större delen klättring.

Vi började med att köra upp i ett hyfsat tempo i runt 170 bpm. Vilket var ungefär så lugnt man kunde köra.  Det resulterade i en tid på 18:26. Respektabelt.
Sen efter det var det självklart dags att maxa sig uppför backen.
Slängde av mig ryggsäcken och vattenflaskorna i närmaste buske och tog sikte mot kom:et.

Satte iväg på ett högt tempo som jag visste jag kunde hålla cirka 15 minuter. Med förhoppningarna att öka de sista minutrarna.

Måste ändå säga att jag inte gillar den där lilla nerförsbacken. Den ger en tillräckligt med tid för att gå ner i puls och gör att hela ditt "flow" saboteras enligt mig.
Du hinner maxa dig i 5 minuter innan du "måste" vila i några sekunder vilket gör att benen blir stumma. Du kan inte trampa i nerförsbacken då den har flertalet kurvor där du måste 
sakta in/ inte accelerera. Men men.

Körde upp på 14.26 minuter. Finns inte så mycket mer att säga än att det gjorde ont och var jobbigt. Snittade 190 bpm med ett max på 201.Det blev en delad 1200de plats av 9200 personer som försökt på segmentet (Strava). Inte illa efter 5 dagars träning.

Kom:et ligger på 9.25 vilket är snäppet bättre än det jag körde på. Sverige är till och med representerade i top 10 av 2 cyklister. Michael Olsson och Lucas Eriksson på 9.47 och 9.45 
respektive. 

Efter dessa två försök så körde vi upp för backen tre till gånger innan vi styrde skeppet mot mot ett fikastopp. Otroligt nog hade vi inte stannat på ett café innan det här.  Riktigt konstigt med tanke på att vi hade vart här i 4 dagar redan. Liksom hallå? Cyklister som stannar inte på cafér? Satan vad underligt. 



Jag lyckades hitta en kladdkaka med mitt namn på. Smakade typ som en klassisk svensk kladdkaka fast inte lika söt och lite mindre kladdig. Oturligt nog så serverades den med glass men det är bara att gilla läget ;)

Vi körde upp för en lite längre stigning på 1 timme innan vi drog hem.
När vi kom hem efter 6,30h hade vi cyklat 5 timmar, 94 km, 2219 höjdmeter.

Det som jag insåg när vi kom hem var ju att jag glömde att sätta på solkräm innan vi åkte imorse. Det märktes och kändes inget under och direkt efter cyklingen men med facit i hand så kan jag säga att det inte gick att sätta på sig kläder igen dagen efter.





Aja vad kan man göra. (Utöver att inte glömma solkräm)
Adios nu ska det tittas Gw:s mord. Sussa söt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar