torsdag 8 mars 2018

Gran Canaria Dag 3

Dags för revansch

Gokväll!

Efter en slitig andra dag så var det dags för revansch.
Igår var inte bara problemet benen men även motivationen. Med tanke på den bristande motivationen igår så var det kanske inte det smartaste att planera in två "maxningar" upp till Soria idag. Men men, vad kan man göra utöver det otänkbara att inte maxa sig?



Vi vaknade kl 8 och gav oss hemifrån runt 10 efter en go frukost. Vi cyklade 27 km längsmed kusten och sedan inåt land (uppför berget).
 När vi kom fram till klättringen Så var planen att "maxa" oss uppför berget två gånger, äta lunch uppe i Soria och sedan vända om hem. Jag sätter maxa inom parenteser då planen var att hålla 175 bpm (Min tröskelpuls) i de cirka 25 min som det tar att köra de 420 höjdmeter som backen har.  175bpm är ansträngande men inte omöjligt.
 Tyvärr var det svårt att inte köra hårt så efter 4 minuter var pulsen uppe i 185 bpm, Inte särskilt bra med tanke på att planen var 175. Körde upp på tiden 25:41 med snittpulsen 184 och max 196 (var tvungen att stanna för att jag gick ut för hårt, förlorade cirka 50sek på det)

Så nu sitter jag på toppen av backen och insåg att det inte gick att hålla 175 bpm men hade en gång kvar, vad gör man då? 
Maxar från början såklart. Tyvärr hade jag ju redan kört upp en gång på en hyfsat snabb och ansträngande tid så visste att jag inte skulle få en så bra tid som jag var kapabel till att prestera. Tur att tider på Strava inte betyder mycket.
haha där var jag rolig va?

Kör upp för klättringen en gång till med lagom krispiga ben. Allt gick bra denna gång förutom att jag förlorade 20 sekunder på att vänta in några vägarbetare.
Denna gången blev det 24 min blankt, hade kommit upp på 23:39 om det inte var för arbetarna men vad kan man göra. Snittar 189 bpm denna gången med 201 (!) i maxpuls. 
När det kommer till Strava (som inte spelar någon roll) så kom jag in på en respektabel 2091de placering av de cirka 13 300 olika personers försök som finns på Strava.
Hade kommit in på en 1876 plats om det inte var för dem, sen hade jag redan maxat mig en gång. 
Men nej jag är inte sur.



Galet att Simon Andreassen satte en tid på 15:41 där han snittade 420 watt (Han var 18 år då)
Tror inte jag klarar att kapa 8 minuter på 3 år (eller?) 

Efter att ha vilat några välbehövliga 5 minuter så rullade vi in till Soria för att äta lunch.
Vi åt båda en grillad macka med ost,skinka och sallad. Riktigt gott men tyvärr var servicen inte helt 100. Servitören blandade ihop våra 2 vatten 1 cola till 1 vatten 2 cola, och det tog kanske 30 minuter att få betala notan. Dock så var han en mycket trevlig och rolig kille så bonuspoäng för det.

Inget speciellt hände efter det. Vi rullade hemåt, åt mycket mat och förberedde oss inför morgondagen, med andra ord vi sov mycket. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar